תזונת פליאו – שומנים ושמנים

תזונת פליאו – שומנים ושמנים

שומנים הינם מרכיב חיוני בכל סוגי הבישול ובפרט בבישול פליאו. הם מוסיפים טעם ומרקם למאכלים. בנוסף הם סופר – חשובים לבריאותנו. השומנים מספקים לכל חלקי גופנו את הויטמנים A, D, E ו- K אשר מסיסים בשומן. בנוסף, שומן הינו גורם חשוב ומכריע בתחושת השובע שלנו.

למה שומן הכרחי לבריאות שלנו?

דל שומן, ללא שומן, שומן מופחת – תעשיית האוכל נותנת לנו להאמין שמוצרי מזון עם תוויות מסוג זה הם בהכרח בריאים. התעשייה אומרת לנו חדשות לבקרים ששומן הוא רע ושהוא הגורם למגוון רחב של מחלות החל ממחלות לב ועד סרטן. אבל מה שהם מסתירים מאיתנו זה שאנו זקוקים לשומן על מנת לחיות! השומן הינו מרכיב הכרחי וחיוני בתזונה שלנו ובלעדיו אף אחד מאיתנו לא היה חי בבריאות טובה.

למה אנחנו צריכים חומצות שומן?

שומן הינו המקור יקר-הערך שלנו לחומצות השומן אומגה 3 ואומגה 6, אשר נמצאים בטבע במספר תצורות. שומנים אלה קריטיים לתפקוד סדיר של גופנו ואמונים בין היתר על – קרישת הדם, בריאות המוח, מבנה התאים, הסדרת הטמפרטורה בגוף, ולשליטה בדלקתיות. הגוף האנושי זקוק לחומצות השומן אומגה 3 ואומגה 6 ביחס מתאים בין השניים.

שומן גם אחראי על אגירת אנרגיה עודפת בגוף שלנו. כאשר אין אוכל זמין, הגוף משתמש במאגרי השומן שלו. במהלך אימון אינטנסיבי שומן משמש כ"דלק-שרירים" לאחר שכל מאגרי הגליקוגן נוצלו עד תום.

"גליקוגן הוא רב-סוכר הבנוי מגלוקוז ומשמש לשימור עתודות אנרגיה זמינה בבעלי חיים. פולימר זה מצוי בעיקר בתאי הכבד שם הוא מהווה עד 8% ממסת תאי הכבד, וכן בשרירים, לפעילות שוטפת, שם ריכוזו מגיע עד 1%–2% ממסת השריר. כמו כן, כמויות קטנות שלו נמצאות באיברים נוספים בגוף דוגמת הכליות. אף שריכוזו בכבד גבוה במיוחד, רוב הגליקוגן בגוף נמצא דווקא בתאי השריר, משום שהמסה הכוללת של השרירים גדולה משל הכבד."

שומן לגוף בריא

שומן הינו מרכיב הכרחי אשר תורם רבות להתפתחות המוח במיוחד אצל תינוקות (לראייה- השומן נמצא בריכוז גבוה בחלב-אם). בנוסף, למרכיב התזונה הנפלא הזה יש תפקיד מפתח בבריאות מערכת העצבים, העור שלנו, ובעצם בכל תא בגופנו!

איך לשלב את השמנים הבריאים כחלק מהתפריט היומי?

איזה שמנים מתאימים לטיגון? אילו לסלטים ולאיזה שמנים אסור להתקרב? התשובות לפניכם-

שומנים ושמנים אשר טובים לטיגון, הקפצה, והשחמה-

שומנים רווים הם האופציה הטובה ביותר לבישול, מכיוון שהם יציבים מבחינה כימית, הם עמידים לפגיעה מחום גבוה.

שומן רווי מהחי –

חמאה - מאמרי פליאו המזווה כרכור

חמאה, גי (חמאה מזוקקת- Ghee), שומן בקר, שומן עוף

שומן רווי מהצומח –

שמן קוקוס, שמן דקל

שומנים ושמנים אשר טובים לשימוש קר בסלטים, רטבים וכו'-

שומנים ושמנים אלו צריכים להיות מיוצרים בכבישה קרה להמנעות מחום גבוה אשר פוגע בהרכבם.

שמן זית, שמן אבוקדו, שמן אגוזים (מקדמיה לדוגמא), שמן זרעים (שומשום,פלקס,המפ וכו')

שומנים ושמנים שמזיקים לבריאותנו-

שמנים אלו הם או מיוצרים לגמרי על ידי האדם או מעובדים ביותר בעזרת כימיקלים מזיקים. גורם ישיר לדלקתיות ברמה גבוהה בגוף.

מרגרינה או תחליף דומה, שמן קנולה, שמן תירס, שמן חמניות, שמן אורז, שמן ענבים, שמן סויה

 

תהיו בריאים!