מחקר ענק בן ארבעים שנה שנגנז חושף את הקשר האמיתי בין שומן מן החי ומחלות לב!

הרעיון ששומן מן החי הוא הגורם העיקרי למחלות לב נראה למרבית האנשים כיום כעובדה מדעית מבוססת לא פחות מחוקי הכבידה של ניוטון. אבל בשנות השישים והשבעים כאשר הוצגה התיאוריה לראשונה תחת הכותרת של היפותזת הליפידים והמחקרים המועטים שתמכו בה עוררו ביקורת גדולה באקדמיה. ובכל זאת ועדת מקגוורן גיבשה בשנת 1977 על בסיס התאוריה הזו את פירמידת המזון האמריקאית והמלצות אלו נשארו בתוקף עד היום (עם שינויים קטנים מדי כמה שנים).

היפותזת הליפידים אומרת שהגורם למחלות לב הוא תזונה עשירה בשומן ורמות כולסטרול גבוהות בדם. לכן רצוי למעט במזונות המכילים כולסטרול ושומנים מהחי ולאכול במקומם דגנים מלאים ושמנים צמחיים – וזאת על מנת להוריד את רמות הכולסטרול ולהפחית את הסיכויים למחלות לב.

המחקר הגנוז

אולם מידע מחקרי איכותי שנאסף בין השנים 1968-1973 ומפורסם רק כעת, מראה תמונה הפוכה. המחקר בדק את ההשפעות של החלפה של שומן מהחי בתזונה בשמנים צמחיים באוכלוסייה מבוקרת ואקראית על רמות הכולסטרול בדם של האנשים ועל מקרי המוות.

נמצא שההתערבות התזונתית של החלפת שומנים מהחי בשמנים צמחיים הצליחה להפחית את רמת הכולסטרול בדם אולם לא הפחיתה את התחלואה הלבבית. למעשה, הסיכון למוות עלה ב22% על כל 30 מ"ג/ד"ל של כולסטרול שהופחת.

המחקר נעשה בצורה של סמיות כפולה על אוכלוסייה של 9423 איש שהיו בבית אבות אחד וחמישה בתי חולים פסיכיאטרים. מתוך משתתפי המחקר 2355 היו במחקר מעל לשנה ורמות הכולסטרול בדם שלהם נבדקו באופן עקבי. אוכלוסיות אלו מועדפות על חוקרים באופן כללי מאחר וקל יותר לבצע בדיקות מעקב כמו בדיקות דם אצלם, ובין חוקרי התזונה עוד יותר מאחר וניתן לשלוט ולעקוב אחר התזונה שלהן (בשונה מטיפול תרופתי שאותו ניתן לבצע בצורה אמינה גם בבית).%d7%92%d7%a8%d7%a3

 

הקו האדום המקוקו מראה את שיעורי המוות של קבוצת הביקרות שקיבלה תזונה רגילה והקו הכחול מראה את שיעורי המוות של קבוצת ההתערבות שקיבלה את השמנים הצמחיים במקום.

מדוע המחקר לא פורסם?

לא ברור מדוע המידע לא התפרסם קודם לכן, אבל חלקים מהמידע פורסמו בעבודות מחקר אולם לא כמחקר בפרסום בעיתון מדעי.

ייתכן וחלק מהאשם הוא במורכבות המידע שנאגר, מאחר וחלק גדול ממשתתפי המחקר לא נשאר בו זמן רב עקב שחרור מבתי החולים, ריבוי בדיקות הדם שנאספו מכל משתתף ועצם העובדה שהמחקר התפרש על פני כמה מרכזים רפואיים.

סיבה משוערת נוספת היא שהמחקר הראה תוצאות שלא עלו בקנה אחד עם האמונה הרווחת בקהילה המדעית ובעיקר במשרד החקלאות.

האם מדובר בבשורה חדשה?

בעשרים השנים האחרונות פורסמו מחקרים רבים המראים שאין קשר ישיר בין שומן מן החי ובין מחלות לב ותמותה. ישנה תנועה גדולה בקרב תזונאים וארגוני בריאות שיוצאת כנגד ההמלצה לתזונה דלה בשומן והפחתת רמות הכולסטרול בדם באמצעים תזונתיים ותרופות.

במדינות צפון אירופה ואוסטרליה המלצות התזונה הרשמיות לטיפול בסכרת ולהרזיה הן של תזונה דלה בפחמימות ועשירה בשומנים, ומדינות רבות בעולם בעקבותיהם.

המלצות תזונה חדשות-ישנות

תזונת הפליאו היא מובילת הדגל בהפחתה דרסטית של השמנים הצמחיים בתזונה והחלפתם בשומנים מן החי ושומן רווי. ובעוד שאנשים רבים מגלים קושי מחשבתי עם הטענות ששומן מן החי הוא בריא, יותר ויותר אנשים מבינים ששומנים צמחיים כמו אלו שבהם השתמשו במחקר המדובר אינם בריאים, ואולי בכל זאת יש משהו במה שסבתא אמרה, ואפשר לטגן בשמאלץ.

קישור למחקר המלא