איך פליאוליטים עושים קניות (בלי לפשוט את הרגל)

 אנשים ששומעים לראשונה על תזונת הפליאו ומה שאוכלים בה אומרים שזו תזונה נורא יקרה וגם מסובכת כי סטייקים וסלמון זה יקר, וכך גם אגוזים. בטח בהשוואה ללחם וגבינה 5%. גם שמן קוקוס לטיגון עולה עשרות מונים משמן טיגון מזוכך רגיל. שלא לדבר על ההשוואה של קמח קוקוס ושקדים לקמח לבן ועוד השוואות מסוג זה.

במדריך פשוט זה נעזור לכם שעושים את צעדיכם הראשונים בפליאו כיצד לקנות ולאכול פליאו בלי להוציא כמויות של כסף. כי למען האמת תזונת פליאו ממש לא חייבת להיות יקרה. בואו נראה איך עושים את זה.

השינוי המחשבתי בהרגלי הקנייה

המקום הראשון שצריך להתחיל בו הוא המוח שלנו שצריך לעבור איזהו שינוי קטן. צורת הקנייה המערבית של ללכת לסופר, אז לעבור בין המעברים ולהכניס מוצרים לעגלה לפי מה שמושך את העין לא תעבוד לכם בפליאו.

קודם כל בגלל שמרבית המוצרים בסופר אינם נכללים בתזונה זו – ניתן לומר ככלל אצבע שכל מה שמגיע ארוז בתוך קופסא עם רשימת רכיבים ותוקף ארוך אינו פליאו.

עם יוצאי דופן כמובן. וגם לגבי מעט המדפים שהם כן רלוונטיים לפליאו, המוצרים שאתם צריכים באמת הם אלו שלרוב לא יהיו מובלטים, מסיבות שונות, כך שתכנון מסויים הוא חיוני.

שינוי מחשבתי 2

למרות שהאמונה הרווחת היא שסופר מרקט הוא המקום הזול ביותר לקנות בו, בתזונת הפליאו אין זה כך על פי רוב.

זאת מאחר והצורה בה עובד סופר היא שהוא מציע מחירים אטרקטיביים על מוצרים שאנשים נוטים להשוות את מחיריהם ומסבסדים זאת על ידי העלאה של מוצרי נישה קטנים ושוליים (בסל הקניות הממוצע).

לכן בפליאו מומלץ מאוד לצאת מהסופר ולחזור לאחור אל המרקט (שוק), כלומר לקנות בשר אצל הקצב, דגים אצל הדייג, גבינות אצל הגבן וירקות ופירות קונים אצל הירקן. בסופר רק עושים השלמות שונות וקונים מוצרים ספציפיים שזולים שם.

בשרים טובים וזולים

הדבר הראשון שצריך למצוא זה קצב טוב. בשביל זה כדאי להשתמש בחוכמת ההמונים עם חברים וקהילת הפייסבוק הגדולה שיש בארץ, אבל הנה כמה נקודות שיעזרו לכם בבואכם למצוא קצב ולבחור איזה בשרים לקנות.

כשרות? סוגיית הכשרות שווה הרבה כסף ויכולה לעשות שינוי משמעותי בעלויות הבשר שלכם. האם אתם מתעקשים על בשר כשר או על כשרות מהודרת, או שמספיק לכם שהבשר מגיעה מפרה שעברה שחיטה כשרה ללא השגחה? ואם כלל לא איכפת לכם משחיטה כשרה אז האפשרויות שלכם מתרחבות גם לכפרים הערבים.

האם הקצב שלכם קונה רבעי פרה ומפרק, או רק קונה נתחים בוואקום? זוהי שאלה חשובה שרבים כלל לא חושבים עליה, והנה הסיבה – קצב שקונה רבע פרה יש לו המון עצמות, גידים ושומן שאף אחד (חוץ מהפליאו) לא רוצה. לכן הוא יכול לתת אותם במחירים מצחיקים או אפילו בחינם. תשאלו.

מה במבצע? זה נשמע טריוויאלי, אבל בשוק הבשר יש המון תנודות במחיר. אם בדיוק הגיע משלוח של המון אנטריקוט זה הזמן לקנות בזול. מבצע זול לא אומר שהבשר באיכות גרועה או ישן.

נתחים לבישול ארוך נוטים להיות פעמים רבות זולים. מדובר בנתחים המכילים הרבה ג'לטין, גידים, שומן והם בריאים מאוד. דוגמאות טובות הם אסאדו וצלעות, בשר ראש, זנב וכו'. ניתן גם לבקש שיטחנו לכם נתחים ג'לטיניים שמתאימים במיוחד לבולונז ופשטידות.

איברים פנימיים הם סופר בריאים ודחוסים בנוטריאנטים, זולים מאוד ומשביעים.

גידים ועצמות לציר הם חלבון זול ובריא, ומאפשרים לשדרג כל מנה בריאותית וקולינארית.

עופות לפעמים עדיף למצוא אצל קצב אחר שמתמחה בעוף, וגם כאן ישנם פערי מחירים גדולים. ניתן לקנות עופות שלמים די בזול, אבל כנפיים, גרונות וגב עוף (לציר/מרק) זולים עוד יותר.

אפשר גם לפתח יחסי ידידות עם כמה קצביות ולקנות מכל מקום את מה שמשתלם שם, ואפשר אפילו לעבור בסופר ולחפש מבצעים. לפעמים יש הפתעות.

אבל הדבר החשוב ביותר הוא שתכירו את הקצב שלכם, שהוא יכיר אתכם ושתסמכו עליו. תשאלו הרבה שאלות, מה חדש, מה מומלץ, איך מכינים את זה ועוד. אל תתביישו.

ביצים ועוד קניות בחנות הטבע

כשזה מגיע לביצים לא מתפשרים, וקונים אך ורק ביצי חופש. מעבר לכך שביצי סוללה הן לא הומאניות, אלו הן ביצים של תרנגולות שחיות בסטרס ומחלות ולכן מכילות הרבה פחות נוטריאנטים וגם הרכב השומנים והכולסטרול שלהן רחוק מלהיות אידיאלי.

המקום הטוב ביותר למצוא ביצי חופש או ביצי חופש אורגניות הוא חנות טבע.

אם אתם כבר בחנות הטבע, ניתן לקנות שם גם אגוזים בתפזורת (תעשו סקר מחירים ותראו אם משתלם), פירות מיובשים ללא גופרית ותוספות חומרים מזיקות, קמח שקדים, קמח קוקוס, חלב קוקוס ושמן קוקוס.

עוד מוצר נחמד שמשדרג את המזון הוא טחינה מונבטת שמכילה כמות מופחתת מאוד של פיטאטים והיא מתוקה יותר ובריאה יותר מטחינה רגילה.

שימו לב שבחנויות הטבע ישנו מגוון של מותגים ואיכויות, אז שימו לב מה אתם בוחרים. וכמובן, תקנו במבצעים משתלמים. רק שימו לב שבסך הכל מדובר במוצרים עם מחירים די קבועים.

מי שרוצה להשקיע מעט יותר בביצים איכותיות יכול ליצור קשר ישיר עם מגדלים איכותיים ולקנות מהם, או לשים בחצר כלוב עם תרנגולות מטילות. אבל זה למתקדמים (מאוד).

ירקות ופירות

בדיוק כפי שאת הבשר קונים אצל הקצב, כך את הירקות והפירות מומלץ לקנות אצל הירקן. הנה כמה כללים לקנייה נבונה:

קנו עונתי, קנו בזול. פירות וירקות בשיא העונה שלהם מאוד זולים בעוד שמחוץ לעונה כאשר הם עוד לא בשלים או מגיעים מתוך קירור הם יהיו יקרים בהרבה. ירקות ופירות בעונתם מכילים גם הכי הרבה נוטריאנטים ופיטוכימיכלים. זול = בריא.

כשזול קונים כמות גדולה ומשמרים מה שאפשר. משפע של עגבניות ניתן להכין רכז, משום קונפי, פירות ניתן לחתוך ולהקפיא לזמן ארוך, וירקות רבים ניתן לכבוש ובכך לשמר לזמן ארוך.

תבררו עם הירקן מה הוא עושה עם סחורה פגומה או עייפה. ירקות למרק לא חייבים להיות יפים. לפעמים ניתן לקנות בסוף היום/סוף השבוע ירקות לבישול במחירים מצחיקים או אפילו לקבל בחינם דברים שהולכים לאשפה.

ירקות קפואים במבצע תמיד תקנו. שעועית ירוקה, במיה (למי שאוהב), כרוב ניצנים (למי שמבין) ועוד. רצוי גם לקנות מותגים מוזלים יותר, משתלם הרבה יותר.

גבינות ומוצרי חלב

דווקא כאן אני ממליץ להתחיל בסופר, באזור המעדנייה.

בישראל יש גבינות שנמצאות בפיקוח מחירים ותמיד טוב שיש בבית: עמק 28%, טל העמק 32%, שמנת חמוצה, שמנת מתוקה ועוד. אני ממליץ גם לקנות ולהחזיק במקפיא פרמזן מגורד ומוצרלה.

חמאה דווקא עדיף לקנות מיובאת מפרות אוכלות עשב, שנמצאת בסופר במקום אחר מהמעדניה.

את הגבינות הבשלות וכל המיוחדות ניתן לקנות בסופר, נכון שזה לא טעים כמו מחלבות הבוטיק וגם לא מזין באותה המידה, אבל זה בהחלט מספק.

דגים ופירות ים

עוד יותר מבשר, דגים צריך לקנות ממישהו שמבין ושניתן לסמוך עליו. המקור הטוב ביותר הוא כמובן החנויות שאליהן מגיעה סחורה טרייה ישירות מהים והשווקים.

ניתן גם להתפשר על דגים קפואים מהסופר, רק שימו לב שהם לא מכילים תוספות מלבד מים.

בכל מקרה, אל תסמכו על דגים כמקור משמעותי לאומגה 3.

תבלינים

תבלינים מומלץ לקנות בחנויות תבלינים שיש בהן תבלינים עם תחלופה גבוהה. רצוי תבלינים ללא גלוטן שלא נגעו בקמח וחשוב שלא לקנות שום תערובת שמכילה שמן. ניתן גם להזמין באינטרנט את התבלינים של איילת.

הקניות בסופר

מלבד מוצרי החלב שכבר הזכרנו, הסופר הוא מקור לעוד כמה השלמות ופינוקים קטנים.

למשל שוקולד מריר 85% שניתן למצוא פעמים רבות מותגים במחירים של 5-8 ש"ח לחבילה.

גם שימורי דגים כמו טונה במים או סרדינים בשמן זית ניתן למצוא בסופר, ולפעמים אפילו שימורי כבד דג.

לסיכום

יש כאן איזה מהפך מחשבתי שצריך לעבור, אבל בסך הכל די מהר מתרגלים לשגרה החדשה, ובאמת שלא נחוץ לנסוע בכל שבוע לכל חנות מהרשימה אלא רצוי לעבור לקנייה חכמה וגדולה יותר שתספיק למעט יותר זמן, ורק ירקות כדאי לקנות כמה פעמים בשבוע.

*מחבר המאמר הוא איתן בן מיור מהבלוג הנהדר http://www.paleodiet.co.il/