מתכון להכנת גהי – חמאה מזוקקת

מתכון להכנת גהי :

"גהי" (כפי שנקראת במטבח ההודי) הינה חמאה מזוקקת- חמאה אשר עברה תהליך חימום והפורדו ממנה מוצקי החלב כך שנותר אך ורק השומן המזוקק. השומן הנותר הינו שומן בריא מן החי שניתן להשתמש בו במגוון שימושים – טיגון, בישול ואפייה ולשמור אותו לאורך זמן במקרר או במקום מוצל וקריר.

ידוע כי נעשה שימוש בחמאה מזוקקת במגוון מטבחים מסביב לגלובוס – בהודו, בתימן, באתיופיה, במרוקו ובמדינות נוספות. אך בחברה המערבית "נזנח" השימוש בגהי לטובת שימוש בשמנים זולים יותר- שמן חמניות, שמן קנולה וכו'.

לשם הכנת הגהי מומלץ להשתמש בחמאה שהופקה מחלב בקר מרעה חופשי (Grass-Fed) אך לא חובה.

מרכיבים להכנת גהי :

500- גרם חמאה ללא תוספת מלח

הוראות הכנה:

מומלץ להשתמש בסיר "אמבט מרים" (בן-מארי) על מנת לא לשרוף את החמאה בעת תהליך ההכנה.

הכניסו לתוך הסיר את החמאה חתוכה לקוביות והניחו את הסיר על הלהבה הנמוכה ביותר. המיסו את החמאה במשך זמן כ-20 דקות ותוכלו לראות כי החמאה מתחילה לעבור תהליך היפרדות ל-3 שכבות שונות.

-שכבת קצף עליונה – מוצקי החלב שנפרדים מן השומן

-שכבת שומן טהורה נוזלית

-משקעים בתחתית הסיר

באמצעות כף הוציאו מהסיר החוצה את כל מוצקי החלב אשר צפים. תהליך זה הינו ארוך ואיטי ויכול להמשך עד ל-שעתיים. המשיכו להוציא את מוצקי החלב שנוצרים כל 30 דקות לערך.

כאשר הגעתם לנקודה בה לא צפים יותר מוצקי חלב מעלה, הסירו את הסיר מהאש וסננו אותו לתוך צנצנת גדולה \ בקבוק זכוכית באמצעות חיתול בד (חיתול גבינה) או מסננת צפופה.

הנוזל המסונן בצבע זהוב שקוף הוא הגהי – החמאה המזוקקת. תוכלו להשתמש בה כבכל שמן אחר במטבח שלכם וליהנות מיתרונות בריאותיים וטעם נהדר!

בתיאבון 🙂